DataGroup Aames

Osto- ja myyntihintojen hallinta valmistavassa teollisuudessa

Tehokkaalla osto- ja myyntihintojen hallinnalla voi välttää kassa- ja kannattavuusongelmia valmistavassa teollisuudessa.

Käsittelimme Valmistavan teollisuuden yrittäjän 3 + 1 vinkkiä komponenttipulan selättämiseen -blogikirjoituksessa yritysten haasteita saada raaka-aineita sekä tietoa toimitusten aikatauluista ja hinnoista. Pahimmassa tapauksessa ostohinta on merkittävästi tilaushetken hintaa korkeampi, jolloin yrityksen oma jälleenmyyntihinta jää auttamatta liian pieneksi. Kassa- ja kannattavuusongelmien välttämiseksi tehokkaaseen osto- ja myyntihintojen ylläpitoon sekä päivitykseen on syytä panostaa.

Oikea ja ajantasainen tuotteiden ostohinta on perusta hinnoittelulle ja kannattavalle liiketoiminnalle. Yrityksen arjessa esimerkiksi alennuksen antaminen asiakkaalle on helpompaa ja perustellumpaa, kun koko ajan on tiedossa, mitä tuote maksaa yritykselle itselleen.

Kolme vinkkiä, joiden avulla pidät hinnat hyppysissäsi

Kun ylläpidettävänä on iso määrä tuotteita ja niiden hintatietoja, manuaalinen työ vie paljon aikaa ja aiheuttaa helposti virheitä. Inhimillisistä mutta turhista virheistä on kuitenkin mahdollista päästä eroon esimerkiksi toimivilla työkaluilla omassa toiminnanohjausjärjestelmässä.

Kiinnitä huomiota ainakin näihin hinnoittelun kulmakiviin: 

  1. Päivitä ajantasaiset ostohinnat automatisoidusti

Ostohintojen on oltava helposti päivitettävissä omaan hinnoittelu- tai myyntijärjestelmääsi. Kun toimittajien ostohinnat ovat ajan tasalla, voit hinnoitella tuotteesi kannattavasti. 

  1. Luo rajauksia myyntihintoihin

Ostohintojen jatkuva päivittyminen aiheuttaa paljon lisätyötä. Useimmissa toiminnanohjausjärjestelmissä myyntihintoihin voi asettaa rajauksia. Satsaa siis siihen, että saat haluamasi katteen tuotteesta ilman, että sinun tarvitsee aina päivittää manuaalisesti myyntihintoja.

  1. Älä unohda alehintoja näkyviin

Esimerkiksi varaston ollessa täynnä tai myyntikampanjan alkaessa tuotteille saatetaan laskea väliaikainen hinta. Ei ole kuitenkaan syytä luottaa omaan muistiin, vaan hinnastonmuutoksille kannattaa asettaa määräajat. Näin vältät sen, että laskettu hinta unohtuu tuotteelle näkyviin liian pitkäksi aikaa ja syö kannattavuutta huomaamatta.

 

Visma Novan työkalut hintojen hallintaan

Visma Nova -toiminnanohjausjärjestelmän Hintojen hallinta -toiminnolla pidät tuotteidesi osto- ja myyntihinnat ajan tasalla ja varmistat liiketoimintasi kannattavuuden. Toiminnon avulla luot ja ylläpidät myös hinnastoja. Saat luettua ostohinnat ja omien toimittajien hinnastot järjestelmään napin painalluksella ilman manuaalista työtä tai riskiä näppäilyvirheistä.

Novassa myyntihintojen ylläpito on nopeaa ja vaivatonta, sillä pystyt päättämään ohjelmiston monipuolisilla rajauksilla ja määrityksillä, mitä tuotteita päivität ja millä perustein. Voit esimerkiksi asettaa valitsemasi tuoteryhmän tuotteiden hinnat niin, että myyntihinta antaa aina 20 prosentin myyntikatteen ostohintaan nähden.

Myyntihinnastojen luominen ja erityisesti ylläpitäminen manuaalisesti on aikaa vievä toimenpide. Novan Hintojen hallinnalla saat työkalut, joilla automatisoit tehokkaasti tätä tekemistä. Omien ostohintojesi vaihtuessa voit esimerkiksi tehdä muutoksen yksittäisen asiakkaan omaan myyntihinnastoon vain jossakin tietyssä tuoteryhmässä. Hintojen hallinta antaa myös mahdollisuuden luoda määräajaksi kampanjanomaisia hinnastoja. Lisäksi voit hinnoitella rakenne- ja pakettituotteet sekä laskea ja päivittää tuotteiden omakustannushinnat ja ajaa muutokset myyntihintoihin niiden mukaisesti.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!