Data Group Aames

B2b-verkkokauppa

Vieraskynä: Mikä on B2B-verkkokauppa?

B2B-verkkokauppa tarkoittaa yritysten väliseen kaupankäyntiin tehtyä verkkokauppaa. B2B-verkkokauppaan yritysasiakkailla on omat tunnukset, jotta vain he näkevät heille luvatut sisäänostohinnat. Tämä asiakaskohtaisten hinnastojen esittäminen onkin keskeisin piirre, joka tekee kaupasta B2B-verkkokaupan. Normaalissa verkkokaupassa tuotteilla yleensä on vain yksi ja sama hinta kaikille asiakkaille. 

B2B-verkkokauppa toimii usein myös omien myyjien sähköisenä myyntityökaluna. He voivat muun muassa syöttää tilaukset asiakkaan puolesta näppärämmin kuin toiminnanohjausjärjestelmällä.

B2B-verkkokaupan alustat eroavat B2C-kuluttajamyynnin alustoista erityisesti kyvyllään käsitellä monimutkaisiakin hinnastoja. B2B-verkkokauppa on siis erikoistunut käsittelemään nimenomaan erilaisia yrityshinnastoja, joita kuluttajille suunnattu verkkokauppa-alusta ei osaa käsitellä. Siksi B2B-verkkokauppaa hankkiessa tulee aina valita juuri siihen tarkoitukseen suunnattu verkkokauppa-alusta. Kuitenkin myös teknisesti yksinkertainen kuluttajakaupankäynti onnistuu.

Mikä on B2B-verkkokaupan tilanne ja tulevaisuus Suomessa?

B2B-verkkokauppa on jo nyt Tilastokeskuksen ja Postin tutkimuksen mukaan euromääräisesti suurempaa kuin kuluttajakauppa. Yritysten välinen verkkokauppa muodosti 65% koko Suomen 23 miljardin euron verkkokauppamyynnistä. Yritysten välinen verkkokauppa kasvaa huomattavasti nopeammin kuin kuluttajakauppa. 

Esimerkiksi maahantuontia, valmistusta ja tukkukauppaa harjoittavat yritykset haluavat nykyään tarjota yritysasiakkailleen vaivattoman tien tilata tuotteitaan verkosta. Jokainen meistä on joskus kuluttajana tehnyt tilaukset nettikaupasta ja sen vuoksi kaikilla yritysasiakkailla löytyy jo osaamista siihen. Lisäksi tilauksen voi B2B-verkkokaupasta tehdä kellonajasta ja viikonpäivästä riippumatta, mikä tekee siitä kätevää. Verkkokauppa ei kokonaan korvaa normaalia asiakaskommunikaatiota puhelimella, mutta se saa yhteydenpidon keskittymään olennaisimpiin asioihin. Enää ei tarvitse myyjältä erikseen tiedustella puhelimessa hintoja tai saldotietoja, kun tiedot näkyvät netissä tarvittavassa muodossa.

Mielenkiintoinen kohta tutkimuksessa oli myös erilaiset odotukset myyjien ja ostajien välillä. Yritysostajat arvioivat B2B-verkkokaupan yleistyvän huomattavasti rivakammin kuin myyjät. Yritysasiakkailla on siis odotuksia, joita myyjät eivät vielä tunnista yhtä hyvin. Sen vuoksi B2B-verkkokaupan avaaminen on myyjälle vielä toistaiseksi hyvä keino erottautua edukseen.

SkyShop pähkinänkuoressa

SkyShop on B2B-verkkokauppa, josta löytyy valmis integraatio Visma Nova-ohjelmistoon. SkyShop hakee Novasta yritysasiakkaiden asiakaskohtaisesti sovitut hinnastot ja esittää ne kirjautuneelle yritysasiakkaalle. Kun yritysasiakas tekee tilauksen, siirtyvät tilaustiedot suoraan Novaan. Tuotteet ja varastosaldot päivittyvät myös automaattisesti B2B-verkkokaupan ja Visma Novan välillä. Tätä valmista kokonaisuutta kutsutaan myös Novakaupaksi.

Miten saan avattua yritykselleni B2B-verkkokaupan?

SkyShopissa on poistettu verkkokauppaprojektin suurin tuska ja kustannus, sillä se on jo valmiiksi liitetty esimerkiksi Visma Nova-ohjelmistoon. Kun Novan yhteydet ovat auki, säädetään SkyShoppiin yrityskohtaiset asetukset ja ulkoasu muokataan sopivaksi. Sen jälkeen verkkokauppa on valmis. 

Ilman SkyShopin edistynyttä integraatiota ja Novan asiakashinnastojen käsittelyä olisi tarina aivan toisenlainen. Kuluttajille suunnattua verkkokauppa-alustaa jouduttaisiin muokkaamaan rajusti vastaamaan Novan hinnastologiikkaa, jonka lisäksi siihen täytyisi rakentaa B2B-hinnastojen integraatio. Mutta ei siitä sen enempää, SkyShopilla tehty Novakauppa on Novaa käyttävälle yritykselle valmis paketti yritysasiakkaiden palvelemiseen.

”On kuin luonnonlaki, että ostamista helpottamalla myynti lisääntyy. Tästä ovat raportoineet kaikki SkyShoppia käyttävät asiakkaat.”

Ota yhteyttä ja pyydä Aamekselta SkyShopin esittelyä. Siitä verkkokauppaprojektinne lähtee etenemään!

Jussi Mäntylä, Skycode Oy