Data Group Aames

Microsoft 365 Copilot – Usein kysytyt kysymykset

Mikä on Microsoft Copilot?

Copilot on ”kattotermi” Microsoftin tekoälyratkaisuille. Se on keskustelupohjainen avustaja, joka auttaa käyttäjiä esimerkiksi luomaan sisältöä, analysoimaan dataa, suunnittelemaan esityksiä ja hakemaan tietoja eri lähteistä.

  • Yleinen, maksuton Copilot on käytettävissä osoitteessa copilot.microsoft.combing.com/chat, sekä Edge-selaimen yläpalkissa. Microsoft 365:een kirjautuneet käyttäjät saavat lisäksi käyttöönsä yritysversion, jossa palveluun syötetyt tiedot pysyvät luottamuksellisina.
  • Microsoft 365 Copilot tarjoaa tekoälyavustajan käyttöön Microsoft 365 -sovelluksissa. lisenssi maksaa noin 30 € / käyttäjä / kuukausi. Maksuttomasta versiosta eroten kaikki Microsoft 365 -tiedot, joihin käyttäjällä on pääsy, ovat automaattisesti tekoälyn käytettävissä. Copilot on integroitu suoraan sovelluksiin, kuten Teams, Word, Excel, PowerPoint, Outlook sekä muut Office-sovellukset.

Miten Copilotin saa käyttöön?

Yleinen maksuton Copilot on kenen tahansa käytettävissä osoitteessa copilot.microsoft.com. Copilot löytyy myös puhelinsovelluksena:

Microsoft 365 Copilot -lisenssin saa it-kumppanin kautta ja se maksaa noin 30 € / käyttäjä / kuukausi. Tällä hetkellä on saatavana vain vuoden määräaikaisia lisenssejä.

Organisaatiosi voi olla valmis ottamaan Microsoft 365 Copilotin käyttöön heti, jos

  • tiedot on tallennettu Microsoft 365 -alustalle
  • tietojen tallennukseen ja käyttöön on selkeät käytännöt
  • tietoturvan taso ja käyttöoikeudet on varmistettu

Tällöin tekoäly voi hyödyntää turvallisesti kaikkea sitä tietoa, joka liittyy organisaationne toimintaan ja käytäntöihin. Lue lisää Copilot-palvelustamme.

Mitä tietoturva-asioita Copilotia käytettäessä pitää huomioida?

Varmista, että tekoälyn käyttöönottoon liittyvät tietoturvariskit on tunnistettu ja niihin on varauduttu asianmukaisesti. Tee tarvittaessa tietoturvakartoitus sekä laadi tietoturvasuunnitelma ja varmista, että koko henkilökunta ymmärtää sen.

  • Huomioi tekoälyn käyttö yrityksen tietoturvasuunnitelmassa
  • Käsittele mahdolliset riskit ja niiden hallintatoimenpiteet
  • Ohjeista työntekijöitä tunnistamaan ja raportoimaan mahdollisia tietoturvaongelmia

Tekeekö Copilot asioita käyttäjän puolesta?

Copilot voi auttaa suorittamaan monenlaisia tehtäviä, mutta se on suunniteltu toimimaan enemmänkin yhteistyössä käyttäjän kanssa kuin tekemään asioita täysin itsenäisesti.

Vaikka Copilot voi tehdä monia tehtäviä helpommin ja nopeammin, se vaatii yleensä käyttäjän ohjeita ja vahvistuksia suorittaakseen tehtäviä. Tämä tarkoittaa, että käyttäjän on aktiivisesti kerrottava Copilotille, mitä haluaa sen tekevän, ja tarkistettava tai muokattava lopputulosta.

Voiko Copilot tehdä virheitä?

Kyllä, kuten mikä tahansa tekoälyjärjestelmä, Copilot ei ole virheetön. Se voi tuottaa epätarkkoja tai ei-toivottuja vastauksia. On tärkeää tarkistaa Copilotin antamat vastaukset ennen niiden käyttöä.

Mihin tietoihin Copilot pääsee käsiksi?

  • Maksuton versio: Copilotilla on käytössään internetistä löytyvät tiedot, kielimallin yleinen koulutusdata, sekä tiedostot, joita käyttäjä lähettää palveluun.
  • Microsoft 365 Copilot: Edellisten lisäksi kaikki Microsoft 365 -tiedot, joihin käyttäjällä on pääsy, ovat automaattisesti Copilotin käytettävissä.  

Mitä hyödyllisiä asioita Copilotin ilmaisversiolla voi tehdä nyt?

  • Kuvien luominen: Voit luoda kuvia sanallisen kuvauksen perusteella.
  • Koodin luominen ja optimointi: Jos tarvitset apua koodin kirjoittamisessa tai optimoinnissa. Voit kysyä apua tiettyjen ohjelmointikielten, algoritmien tai ongelmien kanssa.
  • Tekstin kirjoittaminen ja parantaminen: Copilot voi auttaa sinua kirjoittamaan selkeästi ja parantamaan tekstiäsi. Voit pyytää apua esimerkiksi esseiden, sähköpostien tai muiden kirjoitusten kanssa.
  • Tietojen etsiminen: Copilot voi hakea tietoa verkosta ja antaa vastauksia kysymyksiisi. Voit pyytää tietoa esimerkiksi historiasta, tieteestä, terveydestä tai muista aiheista.
  • Matemaattiset laskelmat: Copilot voi auttaa monimutkaisten matemaattisten laskelmien kanssa. Voit pyytää apua kaavoista, yhtälöistä tai tilastollisista analyyseista.
  • Ideointi: Copilot voi luoda runoja, tarinoita, lauluja ja muita luovia tekstejä. Voit pyytää jotain tiettyä aihetta tai antaa vapaat kädet luovuudelle.

Mitä hyödyllisiä asioita Microsoft 365 Copilotilla voi tehdä nyt?

  • Kaikki ilmaisversion hyödyt
  • Tiedonhaku Teams- ja sähköpostikeskusteluista: Mitä Heikki sanoi liittyen uuteen tarjouspohjaan? Mitkä ovat viimeisimmät viestit mainostoimistoltamme? Listaa avainkohdat aamun palaverista.
  • Yhteenvetojen kirjoittaminen: Laadi yhteenveto asiakastyytyväisyyskyselystäKirjoita yhden sivun mittainen tiivistelmä NIS2-asetuksesta perustuen yrityksen sisäiseen muistioonLuo asiakkaille suunnattu UKK-osio palvelustamme.
  • Palaveritallenteiden analysointi: Mistä palaverissa puhuttiin? Mitä päätöksiä tehtiin? Mihin tulisi kiinnittää huomiota seuraavassa palaverissa ennakkomateriaalin perusteella?
  • Esitysten luonti: Luo powerpoint-esitys hallituksen-kokous.docx pohjalta. Lisää dia aiheesta ”tekoälyn hyödyntäminen päätöksenteossa”.
  • Tietojen analysointi: Mitä tuotteita myytiin eniten viime vuonna? Mitä markkinointitoimenpiteitä meidän kannattaa tehdä pohjautuen näihin lukuihin?

Miten voin parantaa Copilotin tarjoamia vastauksia?

Parantaaksesi Copilotin tarjoamia vastauksia, ole mahdollisimman selkeä ja yksityiskohtainen ohjeissasi. Tarkat tiedot auttavat tekoälyä ymmärtämään paremmin, mitä haet, ja parantavat vastausten tarkkuutta.

1. Käytä tarkkoja ja yksityiskohtaisia ilmaisuja

Käytä tarkkoja ja yksityiskohtaisia ilmaisuja kuvaillessasi, mitä haluat tekoälyn tekevän. Mitä tarkempi olet, sitä paremmin tekoäly ymmärtää pyyntösi ja tuottaa toivomasi tuloksen.

Esimerkki huonosta Kehotteesta: ”Kirjoita jotain.”

Esimerkki hyvästä Kehotteesta: ”Kirjoita 500 sanan blogipostaus hyödyistä, joita meditaatiolla on mielenterveydelle.”

2. Määritä tyyli tai sävy

Jos haluat tekstin tietyllä tyylillä tai sävyllä, kuten virallisen, rento, humoristisen tai inspiroivan, mainitse se kehotteessasi.

Esimerkki: ”Kirjoita rentoon sävyyn viesti, jossa kerrotaan uusille työntekijöille, mitä odottaa ensimmäisenä päivänä.”

3. Rajaa aihe

Jos pyyntösi koskee laajaa aihetta, auttaa aiheen rajaaminen tekoälyä keskittymään olennaiseen ja tuottamaan tarkempaa sisältöä. Esimerkiksi pidemmän tekstin kirjoituksessa voi olla apua, jos kirjoitut tekstiä vain yhden otsikon alle kerrallaan.

Esimerkki: ”Sano sijasta ’kerro jotain avaruudesta’, kysy ’mitä uusia löytöjä James Webb -avaruusteleskooppi on tehnyt eksoplaneetoista viime vuonna?'”

4. Anna kontekstia

Jos pyyntösi liittyy aikaisempaan keskusteluun tai se vaatii tiettyä taustatietoa, anna tarvittava konteksti kehotteessasi.

Esimerkki: ”Perustuen aiemmin antamaani yhteenvetoon ilmastonmuutoksen vaikutuksista, voisitko nyt luoda PowerPoint-esityksen avainkohdista?”

5. Määritä toivotut ominaisuudet tai rajoitteet

Jos haluat, että tulos noudattaa tiettyjä rajoitteita, kuten sanamäärää, erityisiä muotoilusääntöjä tai muita vaatimuksia, mainitse ne.

Esimerkki: ”Kirjoita 100 sanan tiivistelmä teoksesta ’Pride and Prejudice’, keskittyen erityisesti hahmojen kehitykseen.”

6. Kysy selkeitä kysymyksiä

Jos haluat tietoa tai opastusta, muotoile pyyntösi kysymyksen muodossa ja varmista, että kysymys on mahdollisimman selkeä.

Esimerkki: ”Miten voin integroida Stripe-maksujärjestelmän verkkosivulleni käyttäen Pythonia?”

Tarvitsetko apua?

Tarjoamme apua Copilotin hallittuun käyttöönottoon, jotta käyttäjät voivat hyödyntää tekoälyn mahdollisuuksia monipuolisesti ja turvallisesti.  

  • Tietoturva: Autamme varmistamaan Copilotin tietoturvallisen käytön.
  • Tietojen saatavuus ja oikeellisuus: Luomme kanssanne tietojenhallintastrategian ja ohjeistuksen, jotta tekoäly voi toimia tehokkaasti ja luotettavasti.
  • Käyttöönotto ja hyödyntäminen: Autamme löytämään tehtävät, joissa tekoäly voi tuoda yritykselle ja työntekijöille lisäarvoa.
  • Jatkuva kehitys: Varmistamme, että koko IT-ratkaisu palvelee yritystänne nyt ja tulevaisuudessa.